Bliżej Technologii: Adidas Boost

Na rynku sportowego obuwia znajdziemy technologie, które przechodzą bez większego echa oraz są te regularnie usprawniane przez producentów z powodzeniem wykorzystywane w kolejnych kolekcjach. Do takich technologii należy zaliczyć Boost, innowacyjne rozwiązanie opracowane przez niemiecką firmę adidas. System ten ma zdecydowany wpływ na komfort użytkowania poprzez zwiększenie poziomu amortyzacji oferowanej przez obuwie sygnowane trzema paskami.

adidas Boost – co to jest?

Boost to zaawansowane technologicznie tworzywo, charakteryzujące się intensywnymi właściwościami amortyzującymi. W wynalezieniu materiału kluczową rolę odegrało przedsiębiorstwo BASF, które od wielu lat jest technologicznym partnerem adidasa. BASF słynie jako jedna z najlepszych firm chemicznych na świecie. Znana jest z wielu przełomowych odkryć oraz innowacyjnych wynalazków. W portfolio BASF poza Boost znajdziemy między innymi Infinergy, czyli poliuretan w spienionej i termoplastycznej postaci. BASF dostrzegła wysoki poziom sprężystości w zamkniętych komórkach pianki. W dodatku stwierdzono też, że komórki te charakteryzują się wysoką wytrzymałością przy różnych poziomach temperatur.

Historia kultowej technologii

Początków adidas Boost należy doszukiwać się w 2009 roku. Wówczas Frank Prissok, pracujący jako chemik i naukowiec we wspominanej firmie BASF, rozpoczął rozmowy z Martinem Vallo, który pełnił wtedy funkcję kay account managera. Frank przedstawił nową formę termoplastycznego poliuretanu i szukał dla niego odpowiedniego zastosowania. Zaczęto więc poszukiwać metody, która usprawniłaby łączenie pojedynczych w wytrzymałą całość. Ostatecznie zdecydowano, że nową postać termoplastycznego poliuretanu najlepiej wykorzystać w produkcji podeszw obuwia sportowego. BASF od lat współpracowała z adidasem, dlatego to właśnie niemieckiemu brandowi w pierwszej kolejności zaprezentowali swój wynalazek.

adidas zaakceptował pomysł i od razu rozpoczął produkcję butów wyposażonych w technologię Boost. Zanim jednak pierwsze produkty z innowacyjną pianką ujrzały światło dzienne, pracownicy marki adidas przeprowadzili liczne testy i eksperymenty, które pozwoliły dopracować pomysł przedsiębiorstwa BASF. Głównym założeniem było to, by podeszwa była maksymalnie sprężysta, jednak bez utraty wytrzymałości nawet w najmniejszym stopniu. Podczas testów sprawdzano wytrzymałość produktu na obciążenia obecne w różnych dyscyplinach sportowych, ze szczególnym naciskiem na bieganie. W końcu powstały sample, które można było przekazać do testów zawodowym sportowcom.

W 20120 roku adidas wiedział, że Boost będzie rewolucyjnym odkryciem i że technologia ta wyprzedzi rozwiązania stosowane przez konkurentów. Z testów i obserwacji jasno wynikało, że buty wyposażone w technologię Boost znacznie lepiej absorbują energię wstrząsów niż modele bazujące na standardowej piance EVA. Oczywiście klasyczne rozwiązanie w postaci pianki EVA bardzo dobrze radzi sobie z amortyzacją wstrząsów, jednak Boost był ogromnym krokiem w przód. Boost charakteryzuje się niezwykle wysokim współczynnikiem odbojności, czyli zwrotem energii. W dodatku wynalazek BASF z 2009 roku jest trzy razy odporniejszy na temperaturę i odkształcenia niż pianka EVA. W praktyce znaczy to, że pianka Boost w przypadku niski temperatur twardnieje, a w wysokich temperaturach mięknie.

Tylko jeden kolor

Jak wszystkie rozwiązania technologiczne również adidas Boost ma nie tylko zalety, ale i wady. Zaawansowanej pianki nie można barwić na żadnym z etapów produkcji. adidas nie może więc pokryć podeszwy dowolnym kolorem za pomocą barwnika czy farby. Dlatego w większości modeli podeszwa Boost występuje w kolorze czarnym. Niekiedy stosuje się warstwowe pokrycie kolorem zewnętrznej strony podeszwy, jednak nie jest to często stosowane rozwiązanie. Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak to, że gdyby adidas chciał użyć farby lub barwnika do takiej podeszwy, mogłaby stracić ona swoje innowacyjne właściwości, które stanowią o wyjątkowości wynalazku BASF.

adidas Boost – zalety

Opisując technologię Boost adidas wspomina o tym, że tworzywo oferuje optymalny zwrot energii. Opis ten jednak przez niektórych może być mylnie rozumiane. W praktyce w technologii tej nie chodzi o to, że naprawdę w czasie biegania mamy zagwarantowany zwrot energii, a raczej o to, że mamy gwarancję mniejszej utraty energii w porównaniu z podeszwami opartymi na tradycyjnych piankach, na przykład piance EVA. Technologia Boost ewidentnie wyprzedza wykorzystywane wcześniej rozwiązania innych producentów.

Mniejsza utrata energii umożliwia przeprowadzanie efektywniejszych treningów, co można wykorzystać na dwa sposoby. Pierwszy sposób to pokonanie tej samej trasy co zawsze, jednak wkładając w to mniej wysiłku niż dotychczas. Drugi sposób to taki sam jak zazwyczaj nakład wysiłku przełożony na pokonanie dłuższej trasy.

adidas Boost – droga do popularności

Choć mogłoby się wydawać, że do ogromnej popularności butów adidas Boost przyczynili się sportowcy oraz kampanie reklamowe niemieckiej marki, największe znaczenie w karierze tej technologii miał Kanye West. Amerykański artysty muzyczny pojawił się w butach adidas Energy Boost ESM na meczu Chicago Bulls przeciwko Cleveland Cavaliers, gdzie występował w przerwie. Były to biały model z niebieskimi akcentami. West występował na parkiecie w niedzielę, a następnego dnia ze sklepu internetowego adidas zniknął cały zapas tego modelu we wszystkich rozmiarach.

Modele oparte na technologii Boost

adidas od kilku lat z powodzeniem wykorzystuje technologię Boost w różnych swoich projektach. Fundamentem linii stał się Ultra Boost. Innowacyjna podeszwa znalazła też zastosowanie w Nomadach, czyli w kultowej już linii adidas NMD, która powstała na bazie Ultra Boost. Sporą popularność zyskał też model Yeezy Boost 350, powstały we współpracy niemieckiego brandu ze wspomnianym w poprzednim akapicie amerykańskim muzykiem.

Źródło zdjęć: https://www.sneakerfreaker.com/articles/material-matters-adidas-boost-technology/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może cię zainteresować:
Czytaj więcej

Adidas Zx630

adidas to czołowy producent odzieży i butów sportowych, który zaistniał na rynku już w 1924 roku, jako wspólna…
Czytaj więcej
Czytaj więcej

Adidas Honey Up W

adidas to czołowy producent odzieży i butów sportowych, który zaistniał na rynku już w 1924 roku, jako wspólna…
Czytaj więcej